Friedrich Nietzsche

"Toate spiritele profunde au nevoie de o masca: mai mult decat atat, in jurul fiecarui spirit profund se formeaza neincetat o masca, datorita interpretarii invariabil false, adica anoste, a tuturor cuvintelor sale, a tuturor pasilor sai, a tuturor manifestarilor vietii sale."

miercuri, mai 5

Daca mai vii asa la scoala, nu te mai primesc la ore...

"Daca mai vii asa la scoala, nu te mai primesc la ore..." Tineti minte? Vi s-a spus si voua? Eu auzeam asta aproape zilnic in liceu. Cum anume veneam? Confortabil...Intotdeauna m-am imbracat confortabil pentru ca asociez strada cu jungla, si atunci pe strada ti se poate intampla orice, deci trebuie sa fii pregatit de orice. Eu nu as putea fi pregatit de orice in costum, cravata si pantofi! Eu nu sunt domnul Smith! Sunt un inadaptat primitiv si necivilizat, asta o spune si tinuta mea; mai bine zis, asta le-o spune si tinuta mea!

Am continuat cultul asta al confortabilitatii si in facultate, si mai departe la master. Credeam oricum ca nu mai deranjeaza pe nimeni - ce naivitate! Sa scurtez povestea. Ma grabeam la un curs al carui nume nu il stiu, predat de un profesor al carui nume nu il stiu. S-ar zice ca e o lipsa de respect din partea mea, insa am renuntat din gimnaziu sa mai tin cont de ceea ce "se zice", sau "s-ar putea zice". 30 de grade afara, trotuare aglomerate de cocalari si pitipoance, praf si fum, praf si parfum, parfumuri de tot cacatul! Intru in universitate cu bicicleta si ma intalnesc cu un profesor imbracat intr-un costum elegant in timp ce traversam un hol (mai ingust decat o transee de taliban).

- Buna ziua, zic eu.

- Buna ziua, ce faceti?

- Aah, ma grabesc...ma duc la un curs.

- Asa?!?!?

- Da, asa...Vin de la antrenament si ma duc la curs...

- Va duceti la antrenament?

- Nu, vin de la antrenament...ma duc la curs.

- Pai si imbracat asa?

- Da...credeam ca am trecut peste perioada cu uniformele, iar imbracamintea capitalista nu o suport, asa ca...

- Dar dvs. unde sunteti student ?

- Pai...la...hmm....Masterul...fjgkfng etc...

- Si ce curs aveti acum ?

- Hmm, nu stiu.

- Dar cu cine faceti?

- Hmm...asta nu pot sa va spun.

- Dar daca ati fost la antrenament ati transpirat nu?

- Da.

- Si va duceti la curs?

- Da.

- Ha ha ha....mda...eu glumesc glumesc, nu va suparati!

Plec. Intre timp se mai adunasera cativa colegi ai respectivului profesor, care parca nu pareau la fel de entuziasmati de gluma. Cand am ajuns acasa m-am gandit sa-i trimit un mail, ca raspuns la gluma sa. Daca nu ar fi fost un caz tipic, as fi avut si eu simtul umorului. Ma mir de ce nu era el in training si transpirat, oare nu ii e greu sa construiasca viitorul tarii in costum si cravata?

"Buna seara,


Avand in vedere faptul ca "gluma" dumneavoastra a fost facuta in prezenta d-lui profesor kjhgjkghd si a d-nei profesoare dgkdgdgd imi permit sa le trimit acest mail si dumnealor; daca s-au aflat in situatia in care nu puteau sa evite sa auda o "gluma" pe care dvs. mi-ati facut-o , atunci eu imi permit, intr-un mod impertinent desigur, sa le ofer ocazia sau nesansa de a auzi si ce am eu de zis cu privire la respectiva "gluma" - pe care as numi-o mai curand poanta, poanta de cartier.

Poate ar fi trebuit sa va raspund atunci, dar un om sarac ca mine are ceea ce un om bogat ca dvs. nu va putea niciodata cumpara - bun simt. Totusi, daca stau sa ma gandesc bine, chiar daca v-as fi raspuns "obraznic", in comparatie cu poanta pe care ati facut-o dvs. tot nu s-ar fi putut spune despre mine ca sunt lipsit de bun simt.
Faptul ca in UAIC se fac discriminari in functie de tinuta vestimentara, moda, "look", etc. - si inca ce forma primitiva de discriminare - nu imi era un fapt necunoscut, insa eram obisnuit cu acest fenomen mai degraba in randurile studentilor, nu si in cele ale profesorilor. Institutiile dvs. ( UAIC, si celelalte institutii ale Statului) nu m-au invatat decat un singur lucru, si anume ca trebuie sa imi dezvolt un simt al umorului nemarginit pentru a putea supravietui. Eu sper ca dupa ce termin aceste studii sa parasesc definitiv aceasta mlastina - generic intitulata Romania - si din acest motiv aleg sa imi dezvolt altfel simtul umorului.
Nu inteleg de ce trebuie glumit astfel pe seama unuia dintre cei mai buni studenti ai dvs.(probabil nu va mai ramane asa si dupa ce veti citi acest mail) - eu imi asum aroganta de a ma considera chiar cel mai bun, dar sa pastram totusi evaluarea pe care dvs,domnii profesorii, ati facut-o.

Desigur, mi-ati fi putut reprosa faptul ca mergeam "insotit" de bicicleta mea pe holurile universitatii. Cu toate acestea, mi-ar face o deosebita placere daca o asemenea universitate cu pretentii "europeniste", ar avea si dotari "europeniste" - cum ar fi de exemplu o bucata de fier, indoita si infipta in ciment, sau parcare pentru biciclete. Asa cum dvs. nu va puteti parca masina in copac, nici eu nu-mi pot parca bicicleta in copac.
Insa, ati ales sa "glumiti" pe seama faptului ca aveam o tinuta care se potrivea mai degraba unui antrenament sportiv, si nu unui curs universitar - nu stiam ca pentru a participa la cursurile universitatii dvs. e nevoie de o tinuta speciala. Dupa cum se poate observa, cei care vin la cursuri cu tinute speciale, sau "decente", nu au in mod necesar si suficient capacitatile intelectuale augmentate.

V-as fi rugat sa-mi raspundeti sincer cat costa cravata dumneavoastra...Presupun ca mai mult decat hainele pe care le aveam pe mine, bicicleta mea si restul hainelor pe care le aveam acasa - toate la un loc. Poate ca eu nu imi permit sa vin la cursuri imbracat decent - ca dumneavoastra de exemplu, daca, desigur, nu cumva considerati ca erati imbracat mai mult decat decent; ceea ce iar ar fi de glumit, nu? Poate ca bicicleta mea nu are aer conditionat si atunci, in miezul zilei, pe soare, pe 20-30 de grade, as transpira mai mult daca as avea o cravata atarnata de gat decat daca as fi intr-un tricou fara maneci, maieu, sau cum vreti sa-l numiti. Sau poate ca asa cum dvs. va simtiti confortabil in costumul dvs, si eu ma simt foarte confortabil in adidasii mei. Sau poate ca ar fi mai indicat sa incetam sa analizam cum suntem imbracati, avand in vedere ca nu suntem la casting, ci la universitate...

Daca eram transpirat? Va asigur ca am ajuns la un nivel in care un antrenament de 2 ore, de parkour si arte martiale, in aer liber, ma face sa transpir mai putin decat transpir intr-o ora, intr-o sala de curs, intr-un aer...de universitate "europeana". Dar, cel mai probabil, as fi fost marginalizat, abandonat, exilat, ostracizat de colegi si profesori, daca as fi contribuit in mod negativ la aerul pe care ei il respira. Cu toate acestea, nimeni nu mi-a reprosat niciodata (cu exceptia doamnei diriginte din liceu, si a dvs. desigur) ca am o tinuta nepotrivita, sau un "aer" neadecvat, unei institutii de invatamant.

Poanta dvs. tradeaza tocmai caracteristica fundamentala a UAIC - superficialitate. E aceeasi poanta pe care o aud aproape zilnic pe strada - pentru ca unii inca nu au invatat sa accepte diferentele -, e aceeasi poanta pe care un burghez londonez a facut-o cand m-a intrebat "Are you looking for Blackheath?" cand ma plimbam pur si simplu pe o alee (o zona din Londra in care s-au desfasurat o serie de proteste legate de shimbarile climatice.Desigur si atunci hainele ma tradau!), e aceeasi poanta care imparte societatea in clase, care ingradeste mintile in stereotipuri, aceeasi poanta pe care o vedeti scrisa la intrarea in cluburi (din fericire,nu si la intrarea in universitati), e aceeasi poanta pe care nu mai suport sa o aud. Tocmai din acest motiv va si scriu. Din acest motiv, va anunt ca de astazi inainte ma voi prezenta la absolut toate cursurile, examenele, samd, in tinuta de antrenament, in semn de protest fata de acest gen de "glume". Desigur, dvs. aveti forme de "protest" mult mai eficiente, insa acestea -daca vor fi puse in aplicare - nu-mi vor demonstra, mie si tuturor celorlalti, decat faptul ca eu am dreptate.

Nu astept si nici nu accept scuzele dumneavoastra. Probabil sunt la fel de superficiale ca si motivele din care faceti glume, sau probabil ca eu voi deveni superficial cand le voi accepta. Asadar, am decis sa elimin aceasta problema a superficialitatii.

Sper ca nu am gresit cu nimic in ceea ce am scris mai sus. Daca am gresit, atunci va rog sa tratati respectivele greseli ca pe niste glume, asa cum si dvs. m-ati anuntat sa tratez ceea ce mi-ati zis ca pe o gluma.

Numai bine, "

PS: Nu am vazut placuta de la intrarea in universitate pe care sunt desenate trei semne indicand FARA INGHETATA, FARA ROLE, FARA BICICLETE. Exista?




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu